2. päivä. Moskovassa

03.09.2017

Tästä alkaa toinen päivä. Nukuttiin sikeästi pimeässä ja hiljaisessa huoneessa aamu yhdeksään. Paitsi että naapurihuoneiden teinitytöt hillusti heti aikaisin aamusta käytävällä... ilmeisesti joku pikajuoksujoukkue oli kyseessä.

Aamupala oli "normalnjea ruskije" eli normaali venäläinen. Kyllä sillä pärjää.

Hotelli Matreskan aamupala huone ja sunnuntain menu

Ilma ulkona noin 20 asteista ja pilvistä. Sinne kohta kävelylle. Punainen tori, Kremli ja kirkot katselmointisuunnitelmissa. Kello on nyt puolen päivän paikkeilla. Katsotaan kuinka käy.

Päivä pulkassa ja ... nyt Matreshkassa...

Olimme puolesta päivästä ilta yhdeksään liikenteessä. Varmaan 15-20 km tuli tallattua lenkkarit jalassa pyörien lähinnä Kremlin-- muurien ulkopuolella kaikenlaista nähden. Ensinnäkin se tuli todettua, että kun oli sunnuntai, ihmisiä oli liikkeellä todella paljon joka paikassa ja jonoja piisasi. Se pisti myös silmään, että paikallisten enemmistön jälkeen ylivoimaisesti eniten oli kiinalaisia turistiryhmineen joka puolella. Saksalaisiakin näimme aika paljon, mutta ne olivat lähinnä pariskuntia.

Otimme aamun rauhallisesti ja pitkään nukkuen. Päätimme kuitenkin, että tänään menemme käymään Punaisella Torilla ja Kremlillä muurilla ja kirkoissa. Mutta niissä on vielä käymättä. Suunnitelmamme muuttui heti alussa sinne suuntaan kävellessämme. Näimme nimittäin kaksikerroksisen turistikiertoajelubussin, joita on samanlaisia myös Pietarissa.

Kyselimme bussin oppaalta paljonko maksaa ja missä kierros kulkee ja kauanko. Asiat selvisivät hyvin ja menimme tunnin kestävälle sightseeing kierrokselle. Sen aikana bussin yläkerrasta tuli otettua ainakin sata valokuvaa. Näimme paljon patsaita, museoita, Kremlin kirkkojen kupoleita, katedraaleja, Moskva- joen kahdesta kohtaa ja hienoja puistoja.

Palattuamme lähtöpisteeseen päätimme taasen lähteä edelleen Kremlin pääsisäänkäynnin suunnata, mutta ensin etsien ruokapaikkaa jostakin. Siinä sitten tuhraantuikin aikaa kun menuja tutkiskellen taas siirryimme seuraavaan ja seuraavaan paikkaan, kunnes isosta maanalaisesta kauppakeskuksesta löysimme hyvän paikallisen ravintolan nimeltä "my my", josta tiskiltä pyytäen sai vaikka mitä.

Söimme itsemme pitkällä kaavalla ihan ähkyiksi. Siitä sitten taas tavoite suuntaan etsien ensin kirjakauppaa, josta voisi ostaa koko venäjän kattavan paperikartan tulevia junamatkoja varten. Löysimme kirjakaupan mutta siellä oli vain Moskovan karttoja. Etsintä siis jatkuu.

Pääsimme vihdoin pääsisäänkäynnin lippuluukulle ja ihmeeksemme huomasimmekin, että alue menee kiinni klo 18, joten aikaa kierrokselle muurien sisällä olisi hieman reilu tunti. Päätimme että menemme sinne huomenna "heti aamusta" ... ja sen me teemme. Kiersimme lopulta kävellen uudelleen melkein koko kiertoajelubussin reitin... tulipahan käveltyä ja kuvailtua paikkoja. yli viisisataa kuvaa koko päivän aikana- Pitää varmaan vähän vähentää seuraavina päivinä, vaikka ne massalevylle ja pilveen menevätkin.

Hotellille tulomatkan aikana pyörähdimme upealla kävelykadulla ja ökykalliissa kauppakeskuksessa, jossa oli autokaupoista alkaen kaikkea merkkituotetta. Autoista oli myynnissä mm. Ferraria ja Bentleytä, Rolexin kelloa ja kaikkea muuta merkkituotetta kauppoineen ja paljon.

Loppumatkasta kävimme ruokatavarakaupassa hakemassa tarvittavaa ja vielä etsiessämme Megafonin sim- kortin latausterminaalia eksyimme pelkästään lapsille tarkoitettuun isoon tavarataloon. Huh mikä paikka sekin. kaikkea perheen pienimmille. Automaatti kuitenkin löytyi sieltä ja saimme data-saldoa lisättyä reippaasti tulevaa juna matkaa varten.

Hotellille tultuamme päätimme mennä aulabaariin "yksille". Siellä olikin elävää musiikkia ja filmaukset käynnissä. Istuimme siellä kuunnellen venäläisiä rakkauslauluja ja nauttien pienestä iltapalasta. Siellä aikaa vierähti ja pääsimme vasta äsken puoli kymmenen aikaan huoneeseemme. Ei muuta, kun pesulle päivän pölyt pois huuhtomaan.

Televisiosta näytti tulevan lähiaikoina tallennettu Punaisentorin tallenne, jossa tattoo-, marssishow- ja musiikki esityksiä eri maiden soittokuntien esittämänä. Aivan kuten Hamina Tattoossa, mutta isommilla kokoonpanoilla. Suomalaisia ei näkynyt? Nyt ehkä selvisi sekin mitä ne ihmiset eilen ,illalla jonottivat. Ihmetys oli edelleen miksi Punaiselle torille ei päässyt.

Päivän aikana ei tullu ihmeempiä yllätyksiä ruokien tai muiden asioiden suhteen.